Tillgänglighet i våra digitala läromedel
Vi vill göra högkvalitativ kunskap tillgänglig för alla! Här kan du se hur HypocampusCare förhåller sig till Specialpedagogiska skolmyndighetens dokument Grundläggande tillgänglighet i digitala läromedel. Både studieplattformen Cortexio och innehållet i de böcker vi erbjuder utvecklas kontinuerligt för att uppfylla WCAG 2.1*.
- FYSISK TILLGÄNGLIGHET
- All text går också att lyssna på
- Texten kan markeras vid uppläsning
- Allt ljud finns också som text
- Det går att göra individuella inställningar
- Layouten är konsekvent
- Texten är åtkomlig för stödprogram
- Alla bilder finns också som text
- Det går att styra med olika styrsätt
- KOGNITIV TILLGÄNGLIGHET
- Layouten är tydlig
- Övningar finns på olika nivåer
- Variationer på samma övningar
- Länkar är logiska
- Textversion finns, lättläst eller sammanfattningar
- Relevanta bilder
Kunskap för alla – röster från verkligheten
"Mycket användbart för elever med NPF och svenska som andraspråk. Texten kan anpassas och både läsas och lyssnas på, vilket underlättar lärandet. Fallbeskrivningarna ger konkreta exempel från vårdarbete och främjar diskussion. För distanselever skapar plattformen en tillgänglig och engagerande lärmiljö."
Jeannette EkVårdlärare, Komvux Härjedalen
"Era digitala böcker har varit ovärderliga för mig under min utbildning till undersköterska, särskilt eftersom jag har dyslexi och ADD. Böckerna hjälper mig att repetera innehållet och kommer att vara viktiga även i min framtida yrkesroll för att jag ska känna mig trygg i arbetet. Jag hoppas bli helt klar med utbildningen till våren!"
MejaElev, undersköterskeutbildningen
*Web Content Accessibility Guidelines är riktlinjer för att göra webbsidor och digitalt innehåll användbart för många och tillgängligt för människor med olika typer av funktionsnedsättningar.